neděle 23. srpna 2015

The battle of Readers

Za neprilis dlouhou dobu se v mem vlastnictvi vystridaly hned dve ctecky e-booku.
Jako prvni to byla Pocketbook Basic 2 – uplne zakladni, nedotykova, nepodsvicena 6” ctecka od francouzske znacky. Byla jsem s ni navysost spokojena, bohuzel si na ni jednou v kvetnu nekdo sednul, a tim ji poskodil display. Chvili to vypadalo, ze si objednam novy PB z Francie, ale situace se vyvinula jinak a ja se stala vlastnikem noveho Kindlu 5 – dotykovy, nepodsviceny, verze bez reklam. A po 2 mesisich uzivani si dovolim male srovnani.

Rozmery -  uhlopricku maji ctecky stejnou, ale Kindle je vice robusni a tezsi. PB vypadal elegantneji.
Ovladani – fakt je, ze dotykova obrazovka ovladani ctecky dost urychluje. Pohyb kurzorem pomoci dvou tlacitek byl velmi pomaly (ale zvladla jsem z ni poslat i kraticky mail, aniz bych vypenila).
Wifi – cim me Kindle rozciluje, je jeho neskutecna potreba byt pripojen na wifi. Ma ji zapnutou, pokud ji manualne nevypnu (hodim do rezimu letadlo). A je na ni prakticky zavisly, skoro vsechny funkce vyzaduji pripojeni. Bohuzel, to jedine, co bych opravdu vyuzila (poslat si knihu na kindlacky mail a ona se mi pak stahne do ctecky), se mi jeste nepodarilo vykoumat, jak funguje (knihu jsem na mail poslala, ale nestahla se). PB fungoval presne obracene, wifi byla vypnuta, pokud jsem ji manualne nezapla. A kdyz jsem si poslala knizky na PB mail, automaticky bez dalsiho se mi do ctecky stahly jakmile se ctecka pripojila k wifi.
Cteni knihy -  u obou vyjde asi na stejno, dotykova obrazovka je trochu efektivnejsi, Kindlu ale vycitam, ze pri cteni nejsou na strance hodiny, stav baterie a celkovy pocet stranek.
Pridane funkce – PB jednoznacne vede. Krome cteni knizek obsahuje par her (sachy, dama, sudoku, HAD!!!!, solitair). Na sachy jsem se tesila, planovala jsem si, jak behem dlouhych zimnich veceru prijdu tehle hre na kloub. Krome toho tam urcite byla kalkulacka, prohlizec a snad i poznamkovy blok a kalendar. U Kindla jsem nic z toho (krome prohlizece) nenasla. Bohuzel Kindla nemam tolik prozkoumaneho, protoze nemam wifi, tudiz se do vetsiny funkci nedostanu.
Organizace knihovny – Kindle je po PB zly sen. PB fungoval na bazi slozek a souboru, byl mnohem prehlednejsi, mohla jsem si knizky oznacit jako oblibene a pak s nimi dal pracovat. A celkove byl PB (pro standardniho Windows uzivatele) mnohem intuitivnejsi. Ne ze by mel OS W,  ale byl to podobny zpusob prace se soubory. Skvela byla varianta nahrat do ctecky knizky primo z pocitace bez nutnosti je organizovat pres specialni program. U Kindla netusim, jak bez calibre nahrat knizky. Primou metodu jsem zkousela, ale proste je nerozpoznal. A vzhledem k tomu, ze jsem 6 mesicu byla uplne bez pocitace, byl by mi Kindle asi k nicemu.
Format knizek – velmi, ale VELMI neprijemne me prekvapilo, ze kindle nezvlada epub a doc. PB me mnohem sirsi zaber a nestalo se mi, ze by knizku neprecetl. A protoze starsi doc nezvlada ani calibre, musim je vzdy nejdriv prevest do docx, a az pak do mobi. Vopruz. Co se tyce pdf, vazne se v Kindlu neda nijak priblizit? Hodi mi to celou A4 jako jednu stranku a to se proste neda precit. PB nebyl o mnoho operativnejsi, ale kdyz jsem si otocila ctecku na sirku, rozdelil A4 na 2,5 stranky a s tim uz se dalo pracovat (v pdf mam napriklad zelandskeho pruvodce).
Vydrz baterie – u obou je to dost dlouho, ALE! PB se dal vypnout. Uplne a beze zbytku, tudiz nezral energii. Jestli to jde u Kindla, nevim jak. Stadardne se hodi pouze do rezimu spanku a mam pocit, ze toho vydrzi min. Pokud mate kolem sebe funkcni zasuvky, neni to zas takovy problem. Ale kdyz si vzpomenu na tydny bez elektriny (a nebylo jich uplne malo, 8 ci 9 urcite), kdy hledate jakoukoli moznost, jak dobyt aspon mobil, uz se jedna o vyznamny nedostatek.
Cena – nemohu porovnavat. PB jsem kupovala v CR (domnivam se, ze jsou k dostani jen v Evrope) a jeste ve sleve. Kindle jsem kupovala na Zelandu, ve sleve a v dobe extremne prizniveho kurzu, takze me vysel mozna levneji nez PB.
Pamet – obe ctecky maji integrovanou pamet 4G, coz povazuju za dostacujici. PB ma navic slot na SD kartu, ktery jsem nikdy nevyuzila, ale vedla jsem to v potaz pro moznost ulozeni zalozni karty. Kindle ma moznost ulozeni knih v cloudu – ale na to jaksi potrebujete internet.
Zaver? Pristi ctecka bude PB s dotykovym displayem. Jsou trochu forovejsi (i kdyz mozna to bylo tim, ze se jednalo o nejlevnejsi model a navic MOJE pouzivani prezila ctecka bez uhony), ale jinak jsem s ni byla mnohem spokojenejsi. A uprimne nechapu, na cem ma Kindle vystavenou povest. (Ted jen doufam, ze mi ctecka neprestane za trest fungovat, kdyz ji tu tak pomlouvam. Ok, hele, fuknci je, knizky si na ni prectete, ale... ).

1 komentář:

  1. Nemohu soudit všechno neb jedu prakticky stále na mod "Letadlo" a knížky mám uložené na PC a dávám jen ty co čtu... ale min. to ukládání do složek mě vytáčí! Resp. v PC si to bez problémů rozsložkuji, ale v kindlu je to pak směs...Byl to dárek, tak jsem neměla výběr... Ale z tohle fakt šílím...

    OdpovědětVymazat